Kutyaiskolánkat több okból keresik, keresték fel az elkeseredett gazdik.
Van aki már a kiskutya odakerülése után közvetlenül meglátogat minket. Ők egy jól nevelt, könnyen kezelhető, kellemes társat szeretnének maguk mellé. Van aki sportolni szeretne kedvencével, van aki kiállításra szeretné vinni, de a legtöbben már meglévő problémára, problémákra szeretnének megoldást. A kialakult rossz szokások sok kellemetlenséget tudnak okozni mind a gazdának, mind a környezetüknek. Ezekben az esetekben nehezebb dolgunk van a kiképzés során, de ezeket a helyzeteket sem lehetetlen megoldani.
Iskolánk fentállása alatt számos problémás esettel találkoztunk. Vannak genetikus és szerzett viselkedés problémák, ill. ezek kombinációi. Fel kell tudni ismerni, hogy melyikkel állunk szemben, és hogy milyen eséllyel lehet javítani rajtuk. Természetesen nagyon nagy %-ban a gazda szemlélet váltására és kitartására is szükség van ahhoz, hogy a kutya a javulás útjára lépjen.
A leggyakrabban előforduló gondok:
- nem behívhatóminden más jobban érdekli, mint a gazda, nem motiválható
- húz a sétáknál
- szökik
- feleslegesen ugat
- különböző viselkedés problémák:
- agresszív kutyákkal
- agresszív emberekkel
- fél a kutyáktól
- fél az emberektől
- fél idegen, új helyzetektől, tárgyaktól
- megharapja a gazdát és a családtagokat
Ezeknél a problémáknál a legfontosabb, hogy feltárjuk a probléma forrását. Ilyenkor sokszor, sokat beszélgetünk a gazdával, gazdákkal, megismerjük a mindennapjaikat, szokásaikat, és csak ezek után tudunk jó megoldást találni. Nagyon fontos ilyenkor ismernünk az adott kutya fajta tulajdonságait.
Minden eset más és más, sablont húzni a megoldásokra szinte lehetetlen, hiszen nem csak a kutyák, de a gazdák között is különbség van.
A korábban felsorolt viselkedési problémák mindegyikével találkoztunk már kutyaiskolánkban. Minden kutyával való gondra találtunk megoldást, és hosszabb – rövidebb idő után megszűnt vagy enyhült a probléma. Előfordul, hogy teljesen nem szüntethető meg, pl. ha genetikus dologgal állunk szemben. Viselkedés problémás esetekben is egyéni foglalkozásokkal kezdünk, de ilyenkor sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gazdával való megismerkedésre, beszélgetésre, a kutya és gazda viselkedésének megfigyelésére. Ha olyan esettel találkozunk, amihez a többi kutya jelenléte a megoldás, 1-2 alkalom után, már a csoportos foglalkozásokon vesznek részt. Olyan kutyákkal, gazdákkal kerülnek egy csoportba, akik jelenlétében javíthatunk a fennálló helyzeten, ill. a feladatokat is ennek megfelelően alakítjuk ki.
Porblémás kutya, néhány esetleírás a teljesség igénye nélkül:
1. Kutyákkal szembeni agresszió:
Egy staffordshire terrierrel kerestek meg minket, akinek az volt a problémája, hogy a kutya, bár szerzett alapfokú vizsgát másik iskolában, a többi kutyát támadja. Ennél a párosnál már az alap feladatokkal problémák voltak, mint pl. póráz hasznàlat, tiltás, dícséret, de pár hónap alatt nagyon látványos javulást lehetett megfigyelni. Sőt, annyira jól érezték magukat nálunk, hogy még 7 évig voltak a csapat tagjai, mert mindamellett, hogy újabb és újabb feladatokat sajátítottak el, fontos volt a gazdinak, hogy a kutya nagyon jól érzi kint magát a suliban.
2. Harapós bichon:
Néhány hete egy fiatal hölgy telefonált, szeretett volna egy igen nagy problémájára megoldást. 6 éves bichon kutyája egy ideje terrorban tartja a családot. Ha valami nem tetszik neki, azonnal harap. Közel 1 órás beszélgetés után, elkezdtük a foglalkozást, és már az első alkalom után jelentős javulást értünk el. A foglalkozások még most is tartanak, de a gazdi jelentős javulásról számol be minden iskolai találkozásunk alkalmával.
3. Félelmek és kutya – gazda kapcsolat hiánya:
Egy fiatal retrieverrel látogatták meg iskolánkat. Illetve csak szerették volna, de a kiskutya nem szeretett volna bejönni, félelmetesnek talált szinte mindent és mindenkit. Nála a szocializációra fektettük a hangsúlyt, úgy hogy közben az alapszabályokkal is megismerkedjen. Sok tanáccsal láttuk el a gazdit a továbbiakkal kapcsolatban. Majd mikor javulni kezdett a helyzet, előtérbe került egy másik probléma is. Mégpedig a kutya- gazda kapcsolat hiányossága. A gazdinak itt is új dolgokat kellett bevezetni a mindennapi életükbe. Kicsit tovább tartott mint a többieknek, de ők is sikeresen levizsgáztak a “Kutyajó élet” egyéni foglalkozásokból, és immár a kutyaoviban tanulnak a többiekkel.
4. Szökés:
Egy fiatal pár hozta a kutyakozmetikámba a drótszőrű német vizslájukat. Kiderült, hogy a kutya rendszeresen megszökik otthonról. Hiába jártak másik iskolába, próbálták ki az agilityt, sajnos nem értek el eredményt. Házhoz járós képzés keretén belül elkezdtük a foglalkozásokat, új feladatokat kaptak, új szabályok léptek életbe. Teljesen megváltozott az életük. A kutya nem szökött többé, tökéletes társ lett, sőt sikeres (legmagasabb pontszámú) vadász alkalmassági vizsgát tettek, és több apróvadas vadászaton is részt vettek, ahol igen jól teljesítettek.
5. Nem behívható bull típusú kutya:
Egy 2 éves bull típusú kutyával az volt a gond, ha kutyát látott, nem hallgatott a gazdira, azonnal odament a másik kutyához. Az új szabályok bevezetése, játék, dícséret, tiltás helyes használata itt is meghozta a kívánt eredményt. A kutya visszahívható még akkor is, ha játszik a többiekkel.